Pricken Gustavslundskolans skolbibliotek

LÄSKUL

”Berättelser har aldrig nåt slut, Meggie, hade han en gång sagt till henne. Även om böcker gärna vill få oss att tro det. Berättelserna fortsätter, de slutar lika lite på sista sidan, som de börjar på den första.” ur Bläckhjärta av Cornelia Funke

LÄSKUL är namnet på vårt arbetssätt med läsning för eleverna i år 2 på Gustavslundskolan. LÄSKUL har som största önskan att få våra elever att upptäcka det fantastiska med att läsa skönlitteratur. Detta genom att eleverna under år 2 får möta och läsa sex olika skönlitterära författare.   Under fem veckors perioder fokuseras läsningen på en författare, på ett lustfullt sätt. Eleven läser både hemma och i skolan. I skolan arbetar man med läsningen och läsförståelsen genom boksamtal i grupp utifrån det typiska för författarens karaktärer.

LÄSKUL är ett sätt för eleverna att möta flera olika typer av texter skrivna av olika författare. De sex olika författarna är valda eftersom de skriver böcker på olika läsnivå, vi vill att alla elever ska utvecklas i sin läsning oavsett vilken läsnivå de befinner sig på. Författarna är Jörn Jensen, Helena Bross, Martin Widmark, Christine Nöstlinger, Annika Thor och Cornelia Funke..

Om eleven önska läsa en bok den redan läst gör detta inget för enligt ett kinesiskt talesätt är det så här: ”Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän – att läsa om den är som att återse en gammal vän.”

Undrar du över vårt arbetssätt? Hör gärna av dig!

Leave a Comment

Hoppa till verktygsfältet